Nog 2 weekjes.. - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Lisa Tjon-A-Ten - WaarBenJij.nu Nog 2 weekjes.. - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Lisa Tjon-A-Ten - WaarBenJij.nu

Nog 2 weekjes..

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lisa

20 Mei 2007 | Verenigde Staten, New York

Hallo lieve lezers,

nog twee weekjes, en dan zit mijn avontuur er hier weer op. Ben blij om naar huis te gaan, ook wel vreemd om hier weer weg te moeten gaan..
De afgelopen 2 weken waren druk maar ik heb gelukkig genoeg tijd gevonden om wat leuke dingen te doen.
De hele lange lijst van studie en papers schrijven voor school is inmiddels op zijn einde gekomen, maandag nog 1 examen en dan zit het erop. Nu maar hopen dat al die moeite zich ook terugvertaald in voldoendes, haha!

Ik had de vorige keer al aangekondigd dat ik naar de hip hop kerkdienst in Harlem zou gaan, nou dat was echt heel bijzonder!
We werden op Times Square opgepikt door een vrouw die ons meenam naar Harlem en onderweg vertelde over de geschiedenis van hip-hop.
Eenmaal aangekomen bij de kerk kwam Kurtis Blow, de founder van de kerk ons begroeten.
Kurtis Blow is zelf 1 van de grondleggers van hip-hop, hij was de eerste artiest in die wereld die een een major-platencontract tekende en ook de eerste hip-hop artiest die in commercials op tv kwam.
Eenmaal in de kerk kwamen er meteen mensen naar ons toe om te vragen waar we vandaan kwamen en of we onszelf in de kerk wilden voorstellen.
Nou, ik heb nog nooit eerder applaus gekregen alleen maar omdat ik in de kerk was!Een welkome verassing dus!
De dienst was erg bijzonder, er werd gerapt, jong en oud samen.
Er werd gedanst, er werden awards uitgegeven voor de kinderen die een spellingstoets hadden gehaald of een danswedstrijd gewonnen.
Er werd niet gepreekt over wat men wel en niet mag van God maar er werd over de dagelijkse dingen gepraat en ouders werden gestimuleerd hun kinderen te ondersteunen, zelfs als dingen niet altijd op rolletjes lopen.
Dat lijkt voor ons misschien logisch maar in Harlem en de Bronx hangen kinderen vooral op straat en is er weinig ondersteuning vanuit het thuisfront.
Ik ben weliswaar niet religieus maar het was fijn om de dienst bij te wonen, de warmte van de mensen, de muziek, en even een moment pas op plaats in plaats van de hele tijd maar te rennen.

Afgelopen woensdag ben ik eindelijk naar het beroemde Apollo-theater in Harlem geweest. Woensdag is al jarenlang amateur-night en veel muziek-legendes hebben hier op woensdag avond gestaan en gewonnen: Michael Jackson, James Brown, Aretha Franklin,BB King, maar ook nieuwere artiesten zoals Mary J Blidge en Lauren Hill.
Nou ik heb maar weinig shows gezien die zo bijzonder waren!
Het concept van amateur-night is dat het publiek bepaald wie er wint en wie niet.
Ze meten dit in de vorm van applaus of boe-geroep. Een artiest kan dus zomaar weggeboeh-hoed worden van het podium tijdens zijn nummer!
De show begon met een band die het publiek moest opwarmen voor de show.
Ook in dit gedeelte werd het publiek betrokken. 10 mensen uit het publiek werden gevraagd op het podium te komen en moesten 1 voor 1 dansen.
Nou hier zie je dus heel andere dingen dan je in NL zou zien.
Een vrouw van 60 begon spontaan te tap-dansen, een jongetje van 8 begon te break-dancen en sprong spontaan in de spagaat en een Japanse schudde haar kont zo hard dat je zou zweren dat ze diep van binnen een afrikaanse binnenlander was!
Dat zette de mood al behoorlijk en toen was het tijd voor de amateur-night.
De eerste artiest die al bijna in het begin van zijn act het podium afgeboehd werd vond ik erg zielig maar al gauw word je in de sfeer meegezogen en sta je zelf op je stoeltje te juichen of iemand weg te boehen!
Er zijn een aantal optredens die ik nooit meer zal vergeten.
Bij 1 optreden kwam een hele familie het podium op. 3 zusjes en 2 broertjes. De zusjes in witte jurkjes, de broertjes in witte pakken.
Ik schatte ze niet ouder dan 12 jaar.
De leider van de troep was een klein donker dikkerdje dat zijn brilletje de hele tijd terug zijn neus op moest schuiven en over zijn schouder een handdoekje had hangen om zijn zweet mee af te vegen.
Nou, dat jongetje begon toch te preken!Ze zongen een gospel-lied maar hij leek net een mini-pastoortje,en dan zijn broertje en zusjes zo braaf als achtergrond-koortje..Ik lag echt helemaal dubbel!
Verder zaten er een aantal hele goeie en hele slechte artiesten tussen. Het varieerde ook van dans tot zang.
Heb me ontzetten vermaakt die avond, en ik hoop zeker nog een keer terug te gaan voordat ik wegga, wie weet heb ik wel iemand gezien die later heeeeeeeeeeeeeeeel beroemd word!haha!

Afgelopen donderdag ben ik Jesse gaan opzoeken in Albany (de hoofdstad van New York State). De reis met de Amtrak trein was prachtig, langs de hudson met uizticht op enorme groene bergen, echt wel heel wat anders dan de stad.
Eenmaal in ALbany aangekomen een taxi gepakt naar Jesse's huis. Bleek op een afgelegen industrie-terrein te liggen..
De chauffeur vroeg al of ik wel zeker wist dat dit de goeie plek was en of ik wist wie ik ging ontmoeten..Bleek dat ze in 1 van de oude fabrieken allemaal loft-appartementen hadden gebouwd.
Supergroot, licht en naast de rivier, supermooi.
Lekker gerelaxed, filmpje gekeken, uit eten geweest en vooral veel gelachen. Die Jesse is een mafkees en je kan bijna niet anders dan lachen in zijn gezelschap!
Heerlijk om even weg te zijn van New York en de studie en lekker buiten.
Vrijdag vroeg op want Jesse heeft een radio-show van 6.00 tot 10.00 in de ochtend maar die was om 11 uur weer thuis.
Nog wat gegeten en daarna weer op de trein terug naar New York.
Dan valt zo'n stad weer even koud op je dakje, druk, onvriendelijk..Altijd weer even wennen.
Nu nog de laatste uurtjes studie voor mijn tentamen van morgen, profiling.
Mama komt volgende week vrijdag en dan ga ik alweer de laatste week in, nog even lekker genieten met mama.
We hebben zondag Niagara Falls op het programma staan en daar verheugen we ons erg op.
Dit zal dus waarschijnlijk de op 1 na laatste update zijn..
Hoop jullie allemaal snel weer te spreken en zien!

dikke kussen

Lisa

  • 21 Mei 2007 - 09:13

    Jolien:

    Vette shit!! Wilook naar die kerk! als je terug bent gaan we dan ook een dansje doen! KUSS

  • 23 Mei 2007 - 14:31

    Rita:

    Hoi Lisa,

    Ik ben superblij dat je terugkomt!
    Ik mail je om een afspraak te maken om te waxen.

  • 27 Mei 2007 - 21:23

    Marleen:

    ha lisa en annemie groetjes uit utrecht.
    ik wens jullie een goede terugreis.
    leuk om al die reisverhalen te lezen van je.
    Marleen en Willem Marijn en Jori en Stan

  • 27 Mei 2007 - 21:49

    Karin:

    Je staat met Kurtis Blow op de foto, ben jaloers!!! He meid, je bent weer bijna thuis, ziejewel dat t snel gaat. Voor jou en Annemie nog een leuk laatst weekje en ik ga je/jullie vast weer zien hier in Dahab. Geniet nog ff vd Big Apple.
    XXX

  • 29 Mei 2007 - 04:44

    Marlies:

    Jullie weekje samen is alweer op de helft. Zal wel even anders zijn dan dat eerste weekje 6 maanden geleden: geroutineerde dochter neemt haar moeder onder haar hoede. Ik wens jullie een fijne terugreis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Hallo allemaal en welkom op mijn reisdagboek! Per 5 Januari 2007 vertrek naar de Big Apple, New York om daar een aantal vakken te gaan volgen aan het John Jay College of Criminal Justice. Dit in aanvulling op mijn Criminologie studie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ik blijf tot ongeveer eind Juni 2007 in New York, en in de tussentijd zal ik jullie via deze site op de hoogte houden van mijn interessante en vast ook minder interessante ervaringen in Amerika.. Ik ga jullie allemaal heel erg missen maar ben vastbesloten er een mooie ervaring van te maken daar in the City that never sleeps!Ik hoop dat jullie ook zullen genieten van de avonturen van : LISA AND THE CITY.En laat vooral berichtjes achter, zo blijf ik op de hoogte! Dikke kus Lisa

Actief sinds 05 Dec. 2006
Verslag gelezen: 766
Totaal aantal bezoekers 16754

Voorgaande reizen:

05 Januari 2006 - 05 Januari 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: